• 1398/09/14 - 18:55
  • - تعداد بازدید: 225
  • - تعداد بازدیدکننده: 40
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
مجید عسکری زاده

تکریم ارباب رجوع‌ ؛ رکن اصلی واساسی اعتماد عمومی

تکریم ارباب رجوع‌ ؛ رکن اصلی واساسی اعتماد عمومی


مجید عسکری زاده


مبحث مهم "تکریم ارباب رجوع" که یکی از دغدغه های اصلی برای سازمان بزرگی مانند شهرداری بندرعباس است، از طریق جلب اعتماد عمومی شهروندان و تلاش در راستای ارتقای سطح زندگی مردم میسر خواهد شد. قطعا آگاهی از اطلاعات و نقاط ضعف و قوت هر ارگانی بخصوص شهرداری ها ضروری و مهم به نظر می‌رسد. بنابراين شهرداری بندرعباس  باید کارکنانی را که مشکلات شهروندان را در کم‌ترین زمان رفع و رجوع می‌کنند و با صبر و حوصله و احترام نسبت به ارباب رجوع اقدام می‌کنند، تشویق نماید تا فرهنگ تکریم ارباب رجوع نهادینه شود.همچنین با استفاده از روش های جدید مدیریتی می توان شهر را به شیوه ای بهتر وبصورت کارآمد مدیریت کرد تا با کسب رضایت از طریق ارباب رجوع به مبحث مهم مشارکت های اجتماعی در اداره امور شهر دست یافت. شفاف سازی ومستند سازی نحوه ارائه خدمت واطلاع رسانی و راهنمایی ارباب رجوع، بهبود واصلاح روش های خدمت، نظارت بر حسن رفتار وکارکرد کارکنان ، تدوین واعمال آموزش، تشویق وتنبیه کارکنان، انجام نظر سنجی از شهروندان در ارتباط با نحوه دریافت خدمات واصلاح روش ها بر اساس نتایج که با برنامه ریزی در دستور کار قرار گیرد از اولویت های شهرداری باید باشد. 


بدون تردید با آموزش حرفه‌ای اصول مشتری مداری و همچنین در نظر گرفتن معیشت کارکنان و رفع تبعیضات استخدامی و رفاهی و امثالهم موجب  می‌شود که کارکنان نسبت به تکریم ارباب رجوع اقدام و سرعت کارها در شهرداری و سازمانهای تابعه آن نسبت به گذشته بیشتر شود.شورای اسلامی شهر نیز باید نقش نظارتی خود را در زمینه تکریم ارباب رجوع جدی بگیرد، چرا که مردم اربابان اعضای شورای شهر هستند و آن‌ها را انتخاب کرده‌اند پس باید این موضوع یعنی تکریم ارباب رجوع به طور جدی توسط شورای شهر زیر نظر قرار بگیرد. تاکید می نمایم که اینجانب وهمکارانم در شورای شهر بندرعباس اولویت کاری خود را بر این اصل اساسی(تکریم ارباب رجوع) قرار داده ایم . تا خدایی ناکرده  اجحاف در حق شهروندی نشود. برخورد مناسب کارکنان با ارباب رجوع در راستای اخلاق مداری واخلاق اداری مطلوب یک امر ضروری است و اخلاق اداری مطلوب زمانی حاصل خواهد شد  که کارکنان اداری خود را خدمتگزار و وکیل مردم بدانند. حضور به موقع در محل کار و پیگیری مطالبات مردم ونیز تعهد داشتن نسبت به وظایف واختیارات، می تواند بخش عمدهای از مشکلات ارباب رجوع  را رفع نماید. 


مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر بندرعباس باید برنامه‌ای در نظر بگیرند که طبق آن میزان آگاهی مردم از قوانین و مقررات شهرداری و مصوبات شورای شهر افزایش یابد. چرا که متأسفانه گاهی انتظارهای طولانی مردم و صف‌های طویل آ‌نها در شهرداری‌ به علت کم آگاهی اتفاق می‌افتد. اینجانب پیشنهاد می نمایم برای رفع دغدغه های شهروندان با عنايت به فرمايشات حضرت امام (ره) كه فرموده اند "" مردم ولي نعمتان ما هستند"" ما نيز بايد مردم را ولي نعمت خود بدانيم و در اين راستا به صورت ماهانه جلسه ایی جهت بررسی و گزارش دهی اعضای شورا در خصوص بررسی اقدامات صورت گرفته و رفع مشكلات شهروندان تشكيل شود.که مطمئنم خروجی خوب ومثمر ثمری خواهد داشت . زیرا که ركن اصلي و اساسي اعتماد عمومي، برخورد عادلانه و بدون تبعيض با ارباب رجوع است كه موجبات رضايتمندي شهروندان  را  فراهم  مي كند.رعايت ضوابط و مقررات ، جلب روزافزون اعتماد مردم، اطلاع‌رساني به افكارعمومي، انجام وظايف و تحقق عدالت و حفظ و تامين حقوق مردم به طور قاطع باید در دستور كار شورا وشهرداری  قرار گیرد .


مهمترين مسئله این است که مردم به مسؤولان نظام اعتماد داشته باشند و در تمامي امور به خصوص در مواقع حساس و بحراني از کارگزاران نظام حمايت و پشتيباني کنند. در مقابل مردم نيز انتظار دارند ضمن تکريم آنان کارگزاران نظام نسبت به رفع مشکلات قانوني التفات و اهتمام داشته باشند.در نتيجه بايد گفت بين معيار سنجش کار آمد يک سازمان بخصوص شهرداری و مسؤولان آن با تکريم ارباب رجوع و ميزان خدمات رساني رابطه مستقيم وجود دارد و زماني مي توان از مردم انتظار داشت که هنجارها و ارزشها را عملا پاس بدارند که مسؤولان به وظايف قانوني خويش در زمينه هاي پيش گفته عمل نمايند.در اين راستا براي تحقق اين فرمايش مقام معظم رهبري که فرموده اند" هيچ کاري مهمتر و فوري تر از خدمات رساني به مردم نيست"" مسؤولان در شورا وشهرداری بندرعباس باید با انجام اصلاحات اداري ، مقابله با فساد و تبعيض و اصلاح شکلي وماهوي قوانين دست و پا گير و اجراي طرحهاي کارشناسانه و کار آمد دراين مسير گام برداشته و رضایت مندی حداکثری شهروندان را فراهم نمايند. واقعيت این است که بعضيها بجاي آنکه خدمتگزار باشند خدمتگذار هستند و بجاي آنکه کارگزار باشند کارگذارند و همه مي دانيم که خدمتگزاري و کارگزاري در نظام اسلامي افتخار و خدمتگذاري و کارگذاري خيانت است و ننگ!


چنانکه امام راحل (ره)فرموده "پيشرفت ما به اين است که خدمت به خلق خدا کنيم".

  • گروه خبری : یادداشت ها
  • کد خبر : 8370
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید