• 1398/07/12 - 19:16
  • - تعداد بازدید: 272
  • - تعداد بازدیدکننده: 38
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
مجید عسکری زاده

لزوم تعامل وتعاون مدیریت شهری با آموزش و پرورش

فلسفه و رسالت اصلی مدیریت شهری( شوراها وشهرداری) پیشبرد اهداف فرهنگی، سیاسی، رفاهی و اجتماعی است.

فلسفه و رسالت اصلی مدیریت شهری( شوراها وشهرداری) پیشبرد اهداف فرهنگی، سیاسی، رفاهی و اجتماعی است. اما امروز نگاه به شهرداری یک نگاه خدماتی و عمرانی نیست و انتظار مردم از شهرداری مشارکت و فراهم آوردن زمینه خدمت در فعالیت های گسترده شهری است. اگر قرار است در شهر اتفاقی بیافتد باید به دست خود شهروندان و نیروهای شهر باشد ما اگر به دنبال توسعه اقتصادی، اجتماعی، صنعتی  و سیاسی هستیم  اساس آن از آموزش و پرورش است.بخش عمده‌ای از معضلات زیست محیطی، ترافیکی و خدماتی شهر، ریشه در مسائل فرهنگی دارد، نارسایی ها نیاز مبرم به اقدامات زیرساختی دارد و طبعاً آموزش و پرورش و شهرداری، موثرترین دستگاه های اجرایی برای پیگیری این اقدامات هستند. به علت نبودن امکانات ، خیلی از زمان های فراغت فرزندان ما به هدر می رود که در این راستا آموزش و پرورش و شهرداری می توانند با شناخت از توانمندیها و امکانات یکدیگر ، تعامل سازنده ای داشته باشند .




همکاری مدیریت شهری و آموزش و پرورش نقطه عطفی در توسعه فرهنگ شهروندی است تعامل بین شوراها، شهرداری و آموزش و پرورش باعث ارتقاء فرهنگ شهروندی و باعث غنی تر شدن آن خواهد شد. اگر آموزش و پرورش و شهرداری که هر دو نهادی برخواسته از مردم هستند با یکدیگر همکاری کنند، شاهد اتفاقات مثبتی و خجسته ای خواهیم بود و نتیجه این همکاری، پرورش شهروندانی متمدن، آگاه، فکور و مسئولیت پذیر است.مجموعه شورا وشهرداری بندرعباس همچون گذشته با آموزش و پرورش ارتباط تنگاتنگی داشته و از تمامی ظرفیتها و امکانات موجود برای اجرای امور فرهنگی واجتماعی با آموزش و پرورش استفاده خواهند کرد تا در این زمینه شاهد عملکرد مثبت و قابل قبولی باشیم.




 از گذشته همکاری‌هایی میان این دو نهاد بوده، اما در این میان شهرداری بیشتر نقش تامین تجهیزات و کمک به زیرساخت‌ها و سخت‌ افزارهای مدارس را متقبل شده و اما، امروز بنا داریم علاوه بر موارد ذکر شده، ازظرفیت‌های آموزش و پرورش برای تحقق اهداف مدیریت شهری بویژه در حوزه فرهنگ شهروندی، آموزش رفتارهای اجتماعی و حقوق شهروندی، کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش سلامت روان جامعه وآموزش وتربیت نسلی خلاق در حوزه مدیریت شهری همچون تربیت آتش نشان یا ایجاد رشته های مرتبت در هنرستان‌ها استفاده کنیم. همچنین پیشنهاداتی از جمله ایجاد فرهنگسراها ، پارکهای علمی و سلامت ، بهره گیری شهرداری از امکانات آموزشی و فرهنگی ، همکاری و همیاری جهت عمرانی و احیای فضای سبز در مدارس ، تقویت کانون های ورزشی و ایمنی آنها داشته باشیم. و پیوند میان شهرداری و آموزش و پرورش را عمیق‌تر سازیم.




ما در زمینه سهولت انجام فعالیت های مرتبط بین دو مجموعه پیشنهاداتی ارائه و  تلاش داریم برای بهره وری بهتر از فضاهای آموزشی و همچنین کمک به ارتقای خدمات قابل ارائه به مجموعه های آموزشی با آموزش و پرورش همکاری دوجانبه در صورت انعقاد توافقنامه در قالب کارگروهای ویژه داشته باشیم.مدیریت شهری باید در این زمینه گام‌هایی اساسی بردارد و شهرداری به عنوان نخستین دستگاه خدمت‌رسان در این راستا باید بیش از گذشته پیش برود و به عنوان شهر الگو مطرح شود. درمقابل مجموعه شهرداری‌ نیز موظف است به هنگام صدور پروانه‌های ساختمانی، تفکیک زمین‌ها، پذیره و نوسازی، عوارض سهم آموزش و پرورش را به، میزانی‌که کمیته بند (3) (‌حداکثر 5%) تعیین می‌کند مشخص و پس از ارائه فیش بانکی توسط متقاضیان مبنی بر واریز مبلغ معین شده به حسابی که از سوی خزانه‌داری‌کل یا نمایندگی خزانه در استان حسب مورد تعیین می‌شود با آنها تسویه حساب کنند. خزانه موظف است به طور ماهانه مبالغ واریزی حوزه هر شهرداری را به‌اداره کل آموزش و پرورش استان اعلام کند.




 بدون تردید تشكيل كارگروه يا كميته مشترك بين شهرداري و آموزش و پرورش جهت احصاء و به دست آوردن نيازهاي واقعي بر اساس اولويت‌بندي در اين شرايط سخت اقتصادي مديريت هزينه و هماهنگي لازم مي‌تواند تا حدودي به رفع مشكلات و پيشبرد اهداف ذكر‌شده در تفاهم‌نامه‌ها كمك كند. همكاري و مشاركت تنگاتنگ شهرداري و آموزش و پرورش در قالب کارگروهای مشترک امري اجتناب‌ناپذير است و بدون ارتقاي فرهنگ شهروندي توسعه و پيشرفت شهرها امري  اجتناب‌ناپذير است وبدون ارتقای فرهنگ شهروندی توسعه وپیشرفت شهرها امری ناممکن است.

  • گروه خبری : یادداشت ها
  • کد خبر : 8104
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید