• 1398/06/23 - 12:23
  • - تعداد بازدید: 318
  • - تعداد بازدیدکننده: 11
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
مجید عسکری زاده

شورای اسلامی شهر بندرعباس؛ چالش ها و تنگناها، راهکارها و توصیه ها

شوراها یک جایگاه اساسی  در نظام جمهوری اسلامی ایران دارندکه به فرمان امام ره به عنوان حلقه اتصال دولت وملت تاسیس شده اند. در فرهنگ سیاسی نوین، شوراها جایگاه تجلی خواست و ارادۀ مردم بـه شـمار می روند و اعضای آن به طور مستقیم از سوی مردم برای ادارۀ شهر و سامان بخشی به امور و اشـراف و نـظارت بـر عملکرد مجریان، انتخاب می شوند و به نمایندگی از طرف شهروندان، نسبت به تمشیت امور و حسن اجرای برنامه ها و طرح ها اقـدام مـی کنند. بنابراین شوراها تجلی عینی خواست و رأی شهروندان به حساب می آیند. به عبارت دیگر می توان گفت، اعضای شوراها، نمایندگانی از طرف مـردم بـرای نظارت بـر کار شهرداری ها هستند.


با توجه به افزایش بیش از حد جمعیت شهر بندرعباس در چند سال اخیر و همچنین سرعت تغییرات، تکنولوژی و پیچیدگی سازمانهای امروزی بخصوص شهرداریها جهت ارائه خدمات ، شورای اسلامی شهر بندرعباس ناگریز از آنکه در یک تعامل مناسب و خوب در قالب سمن های مردم نهاد وبخش خصوصی و مسوولان دولتی وشهروندان آگاه جهت برنامه ریزی های بلند مدت و استراتژیک برای پایش محیط شهر بندرعباس وشناسایی چالش های پیش رو و تدوین استراتژی های آینده جهت ارائه راهکارهای مناسب در حوزه مدیریت شهری در تلاش باشند اینجاست که نقش بی بدیل شورای شهر بندرعباس در شناسایی این چالشها، تنگناها و ارائه راهکارها وتوصیه های لازم جهت برون رفت از این مسائل نمایان می گردد. به دلیل گستردگی حوزه ی کاری شورای اسلامی شهر بندرعباس با توجه به شرایط خاص شهر بی شک چالشها ومعضلات متعددی پیش روی آنها قرار دارد وبرای گذر از این چالش ها نیاز به راهکارهای سازنده و هدفمند می باشد.


شورای شهر بندرعباس برای ساختن شهری زیبا وآباد با  چالش ها وتنگناهای زیادی روبرو است که بصورت اجمالی به بررسی تعدادی از آنها خواهیم پرداخت. بدون تردید بزرگ‌ترین  معضل و چالش شورای اسلامی شهر بندرعباس، بی‌اعتنایی و کم‌توجهی به جایگاه قانونی شورای شهر است.در اصل ۱۰۰ قانون اساسی شوراها باید برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی فرهنگی، آموزشی و سایر امور باید بر طراحی و اجرای آنها در شهر نظارت کنند ولی اینکه چگونه نظارت کنند و نتیجه آن را چگونه اعلام نمایند مشخص نیست شوراها در امور اجرایی نباید دخالت کنند و این موضوع را رعایت می کنند ولی باید حاصل نظارت خود را چگونه و به کدام مرجع ارائه داده و چگونه آن را اعمال و اصلاح نمایند بصورت حل نشده باقی مانده است. یکی دیگر از چالش ها وتنگناها، عدم وجود مدیریت یکپارچه شهری می باشد. مدیریت یکپارچه شهری شامل هماهنگی کامل میان بخش‌های مختلف و متنوعی مانند مدیریت حمل‌ونقل وترافیک،محیط‌زیست، سلامت و بهداشت، بازسازی بافت فرسوده، مدیریت فرهنگی، آموزشی، مدیریت آب، فاضلاب، ‌برق، گاز، مخابرات ‌و ده‌ها موضوع دیگر در شهر است. یک ارتباط دو سویه با 18 نهاد مربوطه که یکپارچگی میان فعالیت این نهادها به‌رغم تفاوت و تنوع زیاد، ثمرات بسیاری را به‌دنبال خواهد داشت. یکی دیگر از چالش های شوراهای اسلامی شهر بندرعباس که در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده اند تدوین خط مشی ها و برنامه ها و پیش بینی راهکارها و روشهایی که بتوانند به تقویت ساختار مالی و استقلال درآمدی این نهاد کمک کنند(درآمد پایدار) همانطور که میدانیم تاکنون بعد از گذشت بیش از دو دهه از تاریخ تصویب قانون مربوط به استقلال مالی و درآمدی شهرداری ها در نتیجه خدمت ردیف‌های بودجه این نهاد از بودجه سنواتی کشور که از نگاه اقتصادی و با توجه به ماهیت و وضعیت عمومی غیردولتی بودن شهرداری اقدامی قابل دفاع و مناسب محسوب می‌شود. برای جبران کاهش درآمد و درنتیجه طراحی یک نظام مالی باید اقدام موثری انحام شود که تابحال انجام نشده است. از دیگر چالش های پیش روی  شورای شهر بندرعباس آلودگی هوا، ترافیک، آسیب های اجتماعی،  کیفیت آب، پسماند، نابرابری و فساد اقتصادی می باشد. 
 
شورای اسلامی شهر بندرعباس برای مقابله با این چالش ها نیازمند ارائه راهکارها و توصیه های جهت برون رفت از این تنگناها می باشد.بی شک در جهت رسیدن به شهری زیبا وآباد باید در کنار تعامل خوب و سازنده با مسوولان مربوطه، برنامه مدیریتی که با بررسی و  شناسایی مشکلات و اولویت ها با همت اعضای شوراهای اسلامی شهر و شهرداری تدوین وآماده اجرا باشد که در اولویت کاری قرار گیرد. راهکارها وتوصیه های لازم جهت برون رفت از چالش ها که شامل برنامه های منسجم وهدفمند می باشدکه در ذیل اهم آنها بیان گردیده است.


1_ضرورت ایجاد مرکز پژوهش ها ومطالعاتی راهبردی شورای اسلامی شهر بندرعباس : وقتی صحبت از مدیریت شورایی در میان است نظر به اینکه در شورای شهر بندرعباس، طرحها و پیشنهادهای نو، متعدد و متنوع مطرح اسـت، توسعۀ کـمّی و کیفی این ایده ها مستلزم پیدایش بخشها و نهادهای جدیدی است، بنابراین لازم است در گامهای نخستین، ساختار قبلی شورا تغییر وقسمت های جدیدی ایجاد گردد. بی شک دفتر پژوهشی شورای اسلامی شهر بندرعباس ، سیستمی است فراگیر که در بطن ساختار سازمانی شورای اسلامی شهر بندرعباس شکل خواهد گرفت و با روش های نظام مند به هدایت، مدیریت در اجرای طرح های پژوهشی براساس حدود اختیارات و مسئولیت سازمان  اقدام خواهد نمود .باتوجه به زمان بر بودن تاسیس دفتر پیشنهاد می گردد کار گروهی ویژه تحت عنوان "" کارگروه خلیج فارس""که دقیقا به انجام فعالیت های دفتر پژوهشی می پردازد تشکیل گردد.


2_روش های مدیریت منابع وکاهش هزينه‌ها در شهرداری با افزایش روزافزون هزینه و نیازهای شهرداری بندرعباس در چند سال اخیر و محدودیت منابع مالی موجود، مدیریت هزینه های شهرداری از یک انتخاب به ضرورت تبدیل شده است و سیاست تعدیل و بهینه سازی هزینه ها و استفاده از فناوری روزآمد و بهره جویی از نظام مشارکت جویانه و کارگروهی و تشکیل کمیته اجرایی مدیریت هزینه در کلیه سطوح واحدهای شهرداری به منظور تغییر نگرش و رویکردهای مدیریت هزینه های جاری، ارزش آفرین کردن کیفیت سلامت ها لازم وضروری است. در مرحله اول در  شهرداری کارگروه ویژه ای تحت عنوان (کارگروه مدیریت هزینه ها) در راستای کاهش هزینه ها در شهرداری تشکیل گردد که در زمینه بهبود منبع وکارایی مالی فعالیت نماید که سیاست گذاری تعدیل ومناسب سازی هزینه ها با این کار گروه خواهد بود .


3_تلاش در جهت ایجاد درآمد پایدار از طریق واریز عوارض اختصاص یافته طبق قانون به شهرداری‌ها  که شامل موارد زیر می باشد. ماده 23 جرایم راهنمایی و رانندگی مصوب مجلس شورای اسلامی، 60 درصد از جرایمی که بابت تخلفات رانندگی از مردم اخذ می‌شود مربوط به ساماندهی امور شهری است.که باید به شهرداری‌ پرداخت گردد. همچنین صنایع آلاینده اطراف شهر باید یک درصد از فروش سالانه خود را تحت عنوان عوارض آلایندگی به شهرداری‌ها بپردازند. واز دیگر موارد اخد عوارض، عوارض شماره‌گذاری خودروها می باشد که پنجاه و سه درصد (۵۳%)آن براساس شاخصهایی که به موجب دستورالعملی که توسط سازمان برنامه و وزارت کشور ابلاغ می‌شود، محاسبه و بین شهرداری‌ها توزیع می‌گردد.


4_مدیریت یکپارچه شهری:
 در این مدیریت، کلیه دستگاه های و نهادهای فعال در سطح شهر باید همیار و همسو با مدیریت شهری گام بردارند و در نهایت مدیریت شهری با اتکای به هم اندیشی و دریافت نظرات مختلف نسبت به اتخاذ تدابیری هوشمندانه اقدام می کند.
 منظور از مدیریت یکپارچه به این معنا نیست که تمام امور در ید اختیار مدیریت شهری قرار گیرد،بلکه منظور نظر از این امر برخورداری شهرداری از قدرت تامه است تا بر اساس آن بتواند در حوزه های مختلف شهری اظهار نظر کنند.


5_مدیریت حمل ونقل وترافیک شهری :بی شک با توجه به وضعیت فعلی شهر بندرعباس لزوم نگاه ویژه به حمل ونقل عموی در قالب گسترش وسایل حمل ونقل عمومی (اتوبوس وتاکسی...)از ضروریات می باشد.


6_بهسازی ونوسازی بافت فرسوده: یکی از مهم‌ ترین معضلات شهر بندرعباس بافت‌ های ناکارآمد و فرسوده شهری است. مشکلات عدیده‌ ای که فرسودگی بافـت در ابعاد مختلف برای مدیریت شهری و مسوولان پیش آوردنیازمند یک مدیریت کارآمد می باشد. بهسازی و نوسازی بافت‌ های فرسوده و اجرا و نظارت صحیح برنامه‌های هدفمند در این مناطق توسط مسوولان تصمیم گیر و تصمیم ساز و استفاده بهینه از مشارکت مردمی است.که در این موارد لازم وضروری می باشد.


7_ایجاد و گسترش فضای سبز شهری: فضای سبز  نقش مهمی در بهبود سلامت جسمی و روانی و اجتماعی دارد و موجب شادی و نشاط در جامعه می‌شود. فضای سبز باعث زیبایی و دمیدن روح زندگی به شهر می‌شود. بی شک شورای شهر بندرعباس باید نگاه ویژه ای نسبت به این مسئله داشته باشد.


8_تعامل و همفکری بسیار نزدیک با نخبگان، متخصین حوزه شهری، شهروندان وسایر مسئولین شهر. همه باید بفکر آبادانی و شتاب دادن به عمران شهر باشند شورای شهر، شهرداری و ادارات اجرایی رأسهای یک مثلث هستند که هر سه باید با هم در تعامل نزدیک باشند تا بتوانند مشکلات شهر را حل کنند.

  • گروه خبری : یادداشت ها
  • کد خبر : 8031
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید