پنج شنبه ٣١ مرداد ١٣٩٨
ساعت
اوقات شرعی
اخبار > حمل ونقل وترافیک از دیدگاه  مدیریت شهری


  چاپ        ارسال به دوست

مجید عسکری زاده

حمل ونقل وترافیک از دیدگاه  مدیریت شهری

با یک بررسی اجمالی می توان گفت که یکی از اساسی ترین معضلات و مسائل مدیریتی قابل لمس و موجود در شهر بندرعباس، رفت و آمدهای درون شهرى است. که نیازمند یک مدیریت جامع و کارآمد می باشد. چنانچه برنامه ریزی های شهری متناسب با نیازهای گروه های مختلف جامعه نباشد دیگر کارآمدی لازم را نخواهد داشت. 

🔸افزایش جمعیت از یک سو و از طرفی محدودیت منابع، موجب ایجاد نوعی سردرگمی و بی برنامه گی در برخورد با موضوع حمل ونقل وترافیک شهری شده است.، روش هاى برنامه ریزى برخوردبا معضلات عدیده اجتماعی و اقتصادی مبتلابه شهروندان ناشی از راه بندان هاى طولانی ، متأثر از مشکلات جوی، تصادفات، مهندسی معابر و به تبع آن آلایندگی هاى ناشی از مسائل مذکور که همه روزه گریبان گیر ساکنین است، جوابگو نبوده و به منابع  زیاد و انسان فوق العاده ای نیازمند است که به جمع آورى داده ها و اختصاص زمان طولانی نیاز دارد.

 

🔸 این امر فرصت اقدامات کوتاه مدت و میان مدت برنامه اى را از مدیریت شهرى سلب میکند .شناسایی چالش ها و احصاء مؤلفه های مؤثر بر مدیریت حمل ونقل و ترافیک شهر بندرعباس با رویکرد خاص خود، خصوصاً پرداختن به مشکلات بخش هاى مسئله دار شهرى ، نیاز مدیریت شهرى را در زمان نسبتاً کم، پاسخ مثبت می دهد. با توجه به اهمیت موضوع، شناسایی مؤلفه  مؤثر بر مدیریت حمل ونقل و ترافیک می تواند تأثیرات چشم گیری در حل مشکلات ترافیکی داشته و عرصه را براى اعمال مدیریت شهرى بهینه فراهم سازد ؛در ابتدا باید برسی شودکه چرا در شهر بندرعباس مشکل ترافیکی وجود دارد یا علت یا علل ترافیک چیست ؟تادر مرحله بعد راهکارهای مناسب برای ان پیدا کنیم.

 

🔸 برای رسیدن به هدف مدیریت مطلوب و پایدار ترافیک در بلند مدت و کاهش اثرات منفی آن و همچنین پرهیز از ازدحام طاقت فرسای خودروها در معابر شهری، نیازمند این است که علاوه بر آموزشهای فرهنگی لازم به شهروندان در رعایت قوانین، در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های مدیریتی عوامل موثر دیگر نیز از سوی بخشهای ذی ربط مورد توجه قرار گیرد.

 

🔸شاید بتوان اصلی ترین مشکل شهر بندرعباس راعدم ارائه خدمات بطور یکسان در مناطق مختلف شهر عنوان کرد وهمچنین خیابان های با عرض کم و نامناسب با ترافیک روز را به این دلیل اضاف نمود. وبقیه علل در مراحل بعدی قرار می گیرندمانند، فرهنگ ضعیف رانندگی،سفرهای غیر ضروری شهری، افزایش جمعیت و قرار گرفتن مراکز اداری و تجاری در مرکز شهر یا مناطق ساحلی از دیگر مشکلات ترافیکی است. که حل هرکدام از این نارسایی ها نیاز به امکانات،هماهنگی و برنامه ریزی دقیق و عزم همه جانبه دارد.

 

🔸اگر به بررسی علت عمده مشکل ترافیکی محدوده مرکز وساحل شهربپردازیم  در می یابیم که بخش اعظم این مشکل بدان علت است که خدمات بطور یکسان در تمام نقاط شهر ارائه نگردیده است. وباعث استقرار اکثر مراکز اعم از تجاری واداری در مرکز شهر ونقاط ساحلی شده است که این نیازمند یک استراتژی جدید می باشد. بدین صورت که این مناطق دارای خیابانهای با عرض کم وکوچک می باشد.که روزانه حجم عظیمی از کالاها در این قسمتها تخلیه و بارگیری می شود و علاوه بر اینکه موجب راه بندان و سد معبر شده، جلوه نامناسبی نیز به شهرداده است.  کسبه وبازاریان نیز از این وضعیت به تنگ آمده اند وبه سختی فعالیت می کنند. اکثر آنها برای تخلیه و بارگیری اجناس خود دچار مشکل هستند.ومراجه حجم زیادی از افراد به ادارات برای دریافت خدمات نیز بر حجم ترافیک اثر گذاشته است در مرحله اول اگر شهروندان در مراجعه به این مراکز از اتوبوس و تاکسی  ودیگر وسایل عمومی استفاده نمایند .عاملی مهمی درکاهش بار ترافیک است که شهرداری در این حوزه نیزباید به فکر ایجاد راهکارهای مناسب جهت افزایش ناوگان حمل ونقل عمومی باشد.شهر بندرعباس با وجود ماشین های زیادی که در خیابان ها ترددمیکنند،بعد از گذشت سالها هنوز درگیر ایجاد زیر گذر و روگذری می باشد.در حالی که در شهرستان های کوچک که مرکز استان هم نیست، روگذر وجود دارد. همچنین تعمیر و نگهداری زیرساخت‌های حمل و نقل در شبکه راه‌ها نیز به دلیل کاهش عرض راه‌ها و سایر محدودیت‌ها، راه بندان‌های طولانی را درسطح شهرایجاد می‌ کند.

 

🔸راحل کلی مسئله نیازمند یک برنامه مدیریتی بلند 10ساله خواهد بود.و مهمترین کار جهت حل مسائل فوق حرکت در مسیرشهر هوشمند و پیاده مداری و توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی است، امروزه شهر هوشمند به عنوان راهکار بی‌بدیل در حل معضلات شهری مورد توجه قرار گرفته است. شهر هوشمند یعنی مکانی ممتاز برای توسعه پایدار اقتصادی، صنعتی که در آن مسائلی مانند ترافیک، مصرف انرژی، آلودگی، تخریب سرزمین، بهینه‌سازی زیر ساخت‌های شهری و بهبود کیفیت زندگی از طریق رویکرد نوآورانه و سیستماتیک، بر اساس ارتباط و تبادل اطلاعات با هدف بهینه‌سازی و فرآیندهای مدیریت شهری برطرف می‌شود. بطور کلی طرح شهر هوشمند به این معناست که تمام خدمات مورد نیاز ساکنان از طریق شبکه‌های اطلاع‌رسانی تامین شود به این ترتیب دیگری نیازی به حرکت فیزیکی شهروندان برای دسترسی به خدمات دولتی و نهادهای خصوصی نیست. راهی که کشورهای حوزه ی خلیج فارس مدتهاست به این سمت رفته اند.به عبارت دیگر،اماکن تجاری و اداری دیجیتالی ، جایگزین اماکن وتجاری اداری فیزیکی می‌شوند و از تردد خودروها کاسته خواهد شد.

🔸راهکارهای جهت بهبود حمل ونقل شهری وکاهش ترافیک وجود دارکه در هر صورت مدیران شهری در شهر بندرعباس جهت حل مسئله حمل ونقل وترافیکی باید طی یک برنامه بلند مدت به موارد زیر دست یابند.

1-ترن هوایی، یکی ازگزینه های بسیارمناسب در حوزه حمل و نقل شهری بندرعباس را می توان احداث ترن هوایی دانست که امید است در برنامه مدیران شهری قرار گیرد.این سیستم از نظر اقتصادی و ایمنی بسیار به صرفه و مطمئن است. با توجه به اینکه بندرعباس یک شهر طولی با شرایط خاص آب وهوایی می باشد. مناسب ترین گزینه ترن هوایی است که هیچ گونه آلایندگی برای شهر به همراه ندارد و با توجه به استفاده از برق 110، از میزان خطر بسیار پایینی در زمینه برق گرفتگی برخوردار است. وحتی مزیت های آن از مترو شهری نیز بیشتر می باشد.

2-ساخت ،توسعه و افزایش انواع ناوگان  حمل ونقل عمومی همگانی (تاکسی واتوبوس...)

 3.ساخت و توسعه معابر شهری در جهت افزایش ظرفیت تردد خودروها(از قبیل تعریض، دو طبقه نمودن و احداث معابر جدید در حوزه عمران شهری)

4.استفاده از تجهیزات و امکانات ترافیکی(تابلو ها، علائم و ...)

5.اعمال و افزایش مبالغ جرایم رانندگی

 

6.سیاست های ایجاد محدودیت های ترافیکی(محدوده طرح زوج یا فرد، LEZ و ...)

 

7.استفاده از فن آوری های نوین وITS7

 

8-تدوین و اجرای سیاست ها و برنامه ریزی های متنوع در حوزه مدیریت و کاهش ترافیک

 

 ‏9-گسترش خطوط اتوبوس رانی وBRt وخصوصی سازی آنان

10- عوارض سبز ابزاری جهت کنترل الودگی 

11- استفاده از سوخت پاک نظیر ماشین های برقی

12-پیاده راه وضرورت احداث آن در اکثر نقاط پرترافیک شهر

 

13- گسترش سیستم دوچرخه سواری وانتخاب یک روز به عنوان روز بدون خودرو و بررسي راه کار کاهش حجم ترافيک شهري به وسيله ايجاد مسيرهاي ويژه دوچرخه سواري 

14- اخذ عوارض مثلا در مناطق ساحلی یامرکز شهر

15-مدیریت فضای پارک خودرو واحداث پارکینگ های طبقاتی در نقاط پرترافیک وپرحجم شهر


١٣:٥٤ - 1398/03/13    /    شماره : ٧٦٢٤    /    تعداد نمایش : ٤١



خروج